15 Ocak 2010 Cuma

Brokoli (Brassica oleracea) Ve Marine Edilmiş Brokoli Salatası


  Bir brokoliyi çok sevenler vardır, bir de sevmeyenler. Ben, brokoliyi bu haliyle sevenlerdenim :) Onun için bitkisel drog olarak özellikleriyle birlikte bu güzel salatanın tarifini bir arada vermek istedim. Mutfağın akşam ışığında bir sürü fotoğraf çekmeme rağmen istediğim pozu yakalayamadım en iyileri bunlardı, ama tadı benim için her zaman 1 numara :) Önce kısaca brokoliden bahsedelim:

  Brassicaceae familyasından olan bu bitki, kendisine has güçlü ve karakteristik koku ve tadını veren glukosinolat maddelerini içerir. (son farmakognozi I sınavında çok detay bir konu olan glukosinolatların biyojenezini soran hocalarıma buradan selam (!) ederim :)) ) Bir kültür bitkisidir, sebze olarak yurdumuzda da kullanılmaya başlanmıştır. Kullanılan kısmı bitkinin filizleridir.
  Brassicae familyası bitkileri (turp, lahana, hardal tohumu vb.) özellikle de lahana çok fazla tüketildiğinde hipotiroidizme neden olur ki bu da zamanla guatr, çocuk düşürme ve ölü doğumlarla kendini gösterir. Bu bitkiler vücuda alınan iyottan faydalanılmasını engelleyerek tiroid bezlerimizin tiroksin hormonu oluşturmasını azaltırlar. Yani karadeniz diyeti uygulamamak gerekir (her gün yemekte ya lahana dolması, ya lahana haşlaması, ya da lahanalı başka bir yemek bulmanız mümkündür:) ).
  Brokolide esas etken madde sülforafan isimli bileşiktir. Bazı yeni araştırmalarda bu bileşiğin barsak kanserinden koruyucu etkisi olduğu saptanmıştır. Bu nedenle kanseri önlemede yardımcı olarak önerilmekte ve bu yönde brokoli ekstrelerinden hazırlanan tabletler da artık satılmaktadır. Mesane, kolon ve meme kanserlerinde etkili olduğu bildirilmektedir.
  Brokolinin faydalarından, kanserden koruyucu özelliğinden maksimum şekilde yararlanmak için:
-Bitkinin çiğ sebze olarak alınması önerilmektedir. etken madde ısı ile bozunmakta, ancak haşlandığı zaman suya geçmektedir. Bu durumda etkiden faydalanmak için sebze ya çiğ yenmeli; ya haşlama suyu içilmeli, ya da su buharında 3-4 dakika tutularak pişirilmelidir.

  Evet bu çok faydalı sebzeyi çok sık tüketmemekle birlikte hayatımızdan eksik de etmememiz gerektiğini son kez hatırlattıktan sonra, benim en sevdiğim hali olan bu salatamızın yapılışına geçelim. Bu salatamı sevgili Rumma'ya ithaf ediyorum :) Tarif Portakalağacı'ndan.

Malzemeler:
  • 1 paket brokoli filizi
  • 2 veya 3 havuç
  • 6 çorba kaşığı limon
  • 6 çorba kaşığı zeytinyağı
  • 2 diş dövülmüş sarmısak
  • 1/4 su bardağı tulum peyniri (eski kaşarla da denemiştim, bu sefer eklemedim)
  • Tuz, karabiber (koymamayı tercih ediyorum)


Hazırlanışı:
Brokoliyi yıkayıp, havuçları da soyup verev verev doğrayıp buharda pişirin.
Buharda pişirme: Tencereye az miktarda su koyun (tencere büyüklüğüne göre 1-2 bardak). Üzerine suya değmeyecek kadar bir mesafe bırakarak buharda pişirme aparatı veya tencereye sığabilecek bir metal süzgeç koyun. Sebzeleri süzgece koyup ağzını kapatın. Buharda pişirmede dikkat etmeniz gereken şey, suda haşlamaya göre sebzelerin daha çabuk piştiğidir. Özellikle düdüklüde yapacaksanız çok kısa süre tutun aksi halde pürelik bir kıvama gelebilirler.
  Brokoli ve havuçlar pişerken salatanın sosunu salatayı yapacağınız kapta hazırlayın. Zeytinyağı, limon suyu, tuz ve baharatları ve de ezilmiş sarmısağı iyice çırpın (ben Ikea'dan aldığım sarmısak ezeceğini kullanıyorum, asrın icatlarından biri bence bu, çok seviyorum :) ) Peynir kullanacaksanız ekleyin. Sebzeler pişince sıcak sıcak bu sosun içine katın ve karıştırın. Soğuyup iyice dinlendikten sonra salatanız yenmeye hazır.
  Diyet yapanlar için bu salatada havuç ve yağ miktarını azaltarak yemelerini öneririm. Hatta diyette havuçtan mümkün mertebe uzak durulmasını tavsiye ederim :)

  Cahide ablamın vita yağı ile ilgili sorusu için elimdeki bilgileri toparlamaya çalışıyorum. İnşallah çok geçmeden yine katı yağlarla ilgili bir yazıyla karşınızda olacağım. (ilgili yazı bu linkte).
*Ve buraya bir not eklemek istiyorum, değerli ziyaretçi arkadaşlarım, hepinize iade-i ziyarette bulunuyorum emin olun, ancak bazılarınızın yorum yazma ayarları "pop-up açılır pencere" olarak ayarlanmadığından yorum bırakamıyorum. Size ancak buradan bu durumu bildirebiliyorum umarım notum size ulaşır..
   Afiyette kalınız efendim...:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails