9 Şubat 2010 Salı

Beze (Mereng)

   Meyveli mini tartların kremasını yaparken yumurtanın sarısını kullanıp beyazını ayırmıştım. Ve bu tek yumurta akı ile bir tepsi beze yaptım. Genelde böreklerin üzerine yumurta sarısı sürülür, ben böyle zamanlarda kullanılmayan yumurta aklarını ya hemen beze yapıyorum, ya bir kavanoza koyup dolapta bekletip daha sonra beze yapıyorum :), veya börek harcının içine katıp karıştırıyorum, ya da ertesi sabah kahvaltıda yapılacak omletin içine koymak için saklıyorum. Yani yumurta aklarımızı nasıl olsa bu tarifte kullanılmıyor diyerek atmıyoruz :)
   Bezenin tarifi Emine Beder'den. Yalnız pişirme kısmını birçok deneme yaparak kendim sonunda böyle olması gerektiğine kani olup artık kendi usulümce (bazı sitelerde de bu şekilde yapıldığını sonradan gördüm) yapıyorum. Önce iyi bir beze yapmak için dikkat edilmesi gereken noktaları ve beze tarifimizi verelim:

    Beze (mereng) hamuru nasıl yapılır?

  1. Yumurta akına iğne ucu kadar dahi yumurta sarısı bulaşmamalı.
  2. Çırpma yapılacak kabın ve çırpıcı tellerinin temiz ve kuru olması şarttır.
  3. Yumurtalar çırpılırken 1 fiske (iki parmağınızın tuttuğu miktar kadar) tuz eklenir.
  4. Yumurtalar önce yavaş yavaş, sonra yüksek hızda çırpılır.
  5. Şeker, yumurtalar köpükleşmeye başlayıp kıvamı yoğunlaşmaya başlarkenki ara aşamada eklenmeye başlanır, iyice kar haline gelince son kısım eklenir.
  6. Şeker tek seferde eklenmez, 2 veya 3 kısımda eklenir ve iyice karıştırılır.
  7. Beze hamuruna kıvamı tutucu olarak 3-4 damla limon suyu eklenir.
  8. Yumurtalar şekerle iyice özleşip, çırparken kabın kenarlarından şekli bozulmayan sivri sivri uçlar vermeye başladığında beze hamuru hazırdır.
   Ana beze tarifi bir yumurta akına 3 kaşık pudra şekeri hesabına göre hazırlanır. Yani bu bezede kullandığımız malzemeler:
-1 yumurta akı
-1 fiske tuz
-3-4 kaşık pudra şekeri
-3-4 damla limon suyu
  Yukarıdaki noktalara dikkat edilerek beze hazırlanır.

  • Bu şekilde hazırladığınız mereng hamurunu krema torbasına doldurup temiz bir tepsiye şekilli sıkarak beze yapabilirsiniz. 
  • Benim "Temiz Pasta"da yaptığım gibi pasta süslemesinde krem şanti yerine kullanabilirsiniz. 
  • Çilek gibi meyvelerle krema olarak sunabilirsiniz.
  • Tartlarınızda dolgu kreması olarak kullanabilirsiniz.
  • Beze hamurunu hazırladıktan sonra dolapta bir süre bekletirseniz şekil vermesi daha kolay olacaktır. Ancak yumurta akları bekleme ile sulanma yapabileceğinden çok fazla zaman geçmeden hazırladığınız hamuru kullanmalısınız.
  • Mereng hamuru ile hazırladığınız pastaları formunu daha iyi koruması için buzdolabında saklayın.
   Gelelim bezeleri pişirme kısmına. Bu konuda değişik uygulamalar var ancak araştırmalarımdan şunu öğrendim ki: Bezeye aslında pişirme değil, kendi kendine yavaş yavaş kurutma uygulanır. Yumurta akları ılık hava akışlı ortamda önce üzeri sonra içi kuruyarak katı köpüksü formunu alır. Bunun için birkaç yol izlenebilir:

  1. Bezeleri 60 derece gibi düşük bir ısıda birkaç saat (4-5) pişirmek.
  2. 100 derece fırında daha kısa süre pişirmek.
  3. Benim yaptığım ve en başarılı olan yöntem: Fırınınızda örneğin benim yaptığım gibi 180 derecede tart hamurlarınızı pişirdiniz diyelim. Kapatıp kendi kendine soğumaya bırakacağınız fırınınızın hala sıcak olan enerjisinden beze yapmak için faydalanabilirsiniz. Fırından yemeğinizi çıkarıp kapattıktan sonra beze tepsisini fırına koyun ve fırının kapağını hafifçe aralık bırakın (ben arasına tahta bir kaşık koyuyorum). Böyle yapmalıyız ki bezenin ihtiyaç duyduğu sıcaklığın üzerinde olan sıcaklık birden etkiyerek bezeleri terletmesin. Fırının ısısı düşünce kapağını kapatıp en az 5-6 saat bezeleri fırında unutalım :) Bir gece beklemesi en iyi sonucu verir.
   Beze yapımında beklemek önemli hatta en önemli nokta. Benim kardeşlerim gibi evde sabırsız kişiler varsa ve fırını ikide bir açıp kapatırlarsa bezeleriniz benimkiler gibi üzeri çatlak çatlak olur :) Çok fazla müdahale aldığı için bezelerim böyle oldu, normalde hiç çatlama olmuyor.
   Evet umarım siz de hem yumurta aklarını değerlendirmek hem de evde çocuklarınıza temiz temiz eğlenceli bezeler yapmak isterseniz tarifimiz yardımcı olur :)
   Sağlıklı, keyifli, temiz günler dilerim...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails