20 Ocak 2010 Çarşamba

Tava Somunları (Çiçek Ekmeğim)


 40 Fırın Ekmek Kitabı ve sevgili ustası Tuğba hanım, bana ekmek yapmayı sevdiren birincil unsur oldular. Kitabı keşfettikten sonra ard arda tariflerini denemeye başladığım bir dönem oldu, bu keyif tam manasıyla bağımlılık yapıyor!
  Vakit bulursanız hamurunuzu elinizde yoğurup, onu severek yapın ekmeğinizi, onunla bütünleşin :) Yoksa ekmek makineleri gerçek birer kurtarıcı, ben hâlâ alamadığım ve şu sıralar hiç vaktim olmadığı için uzun zamandır ekmek yapamadım :(  Bu ekmeği de yaklaşık 1 sene önce yapmıştım. Kısaca yazısını yazıp yayınlayabileceğim girdilere kaçıyorum bu aralar, o yüzden bu ekmeğim de bugün sizlerle buluştu :) Başım bir rahatlasın arkadaşlarım, asıl yazmak istediklerime ve sizlerin sorularınızla ilgili araştırmalarıma başlayacağım inşallah. Şimdi hemencecik tarifi kopyalayıp sizi ekmeğimle baş başa bırakayım. Daha önce yayınladığım diğer ekmeğim burada.

*Bir de :) Bunu yazarken gülümsemeden edemedim, arkadaşlarım benimle ilgili merak ettiğiniz birşeyler varsa lütfen bana sorun, google amca ile izimi sürmeye çalışmayın, neyi merak ediyorsunuz farmasötik kimyadan kaç aldığımı mı anlamadım ki, sorun çok merak ediyorsanız söylerim ben size :) *Bu sözüm, google'a "handenur eczacı eczacılık" vs yazıp arama yapan arkadaşlara, evet görüyorum ben onları ve çok da gülüyorum :))
Tarifin asıl ismi Tava somunları, ama ben ona benim çiçek ekmeğim diyorum :) Nefis oluyor, mutlaka deneyin.
Malzemeler:

3 bardak beyaz un
1 silme tatlı kaşığı instant kuru maya
1 çorba kaşığı şeker
1 silme tatlı kaşığı tuz
1 yumurta
½ bardak ayran
½ bardak su
25 gram tereyağı
13 mini somun
Elde Yapılışı: 

1.   Eğer elle yapıyorsanız unu, tuzu, şekeri ve kuru mayayı geniş bir kapta karıştırın. Oda sıcaklığındaki yumurtayı, tereyağını, suyu ve ayranı karışıma ilave edip 10 dakika kadar yoğurun. Hamurunuz yumuşak ve kolay şekil verilecek kıvamda olacaktır.
2.   Eğer mikser ile yapıyorsanız, mikserinize hamur yoğurma aparatını taktıktan sonra unu, tuzu, şekeri ve kuru mayayı mikser kabına alın. Oda sıcaklığındaki yumurtayı tereyağını, suyu ve ayranı karışıma ilave edip 5dakika kadar yoğurun. Hamurunuz yumuşak ve kolay şekil verilecek kıvamda olacaktır.
3.   Hamurunuzu ağzı kapalı bir kaba alıp 1 saat oda sıcaklığında bekletin.
4.   Hamuru 13 eşit parçaya ayırın. Her bir parçayı mutfak tezgahı üzerinde iki elinizle
   yuvarlayarak altta kalacak kısımı bohça yapar gibi büzüp kapatın.İyice yağlanmış 22 cm çapındaki yuvarlak bir kek kalıbına 1'er cm aralıklı yerleştirin.
5.  45 dakika kadar  ılık bir yerde bekletip tekrar mayalanmalarını sağlayın.
6.  Mayalanan somunları önceden ısıtılmış 180 derece fırında yaklaşık 25 dakika, ya da üstü iyice kızarana kadar pişirin.
Makinede Yapılışı:

1. Makinenin ekmek pirme haznesini mutfak tezgahına alıp  pervaneyi takın.Makineyle  birlikte gelen  kap ve kaşık ölçülerini kullanarak, hazneye ilk olarak suyu, yumurtayı ve ayranı koyun. Unu bir kaşıkla serperek suyuörtecek şekilde ilave edip üzerine haznenin bir köşesine tuzu karşışesine şekeri ekleyin. Unun ortasında küçük bir çukur açıp içine mayayıserpiştirin.
2.   Ekmek haznesini makineye yerleştirip kapağını kapayın.
3.   Hamur programını seçerek makineyi çalıştırın.
4. Programın ilk 5-10 dakikasinda makinenin kapağını açıp malzemelerin iyice karışmış olduğunu  kontrol edin. Eğer karışmamış malzeme varsa plastik bir spatula ile karışmasına yardım edin.

5.  10 dakika sonra hamurun yapısını kontrol edin. Hamurun kulak memesinden daha da yumuşak olması gereklidir. Hamurunuz çok kuru ve sert olmuşsa birkaç kaşık su ilave ederek yumuşacık bir hamur elde etmelisiniz. Eğer cıvık olmuşsa birkaç kaşık un gerekebilir.
6 Programın bitiminde hamuru hazneden mutfak tezgahına alıp 13 eşit parçaya ayırın. Her bir parçayı mutfak tezgahı üzerinde iki elinizle yuvarlayarak altta kalacak kısımı bohça yapar gibi büzüp kapatınİyice yağlanmış 22 cm çapındaki yuvarlak bir kek kalıbına 1'er cm aralıklı yerleştirin.
7.   45 dakika kadar ılık bir yerde bekletip tekrar mayalanmalarını sağlayın.
8.   Mayalanan somunları önceden ısıtılmış 180 derece fırında yaklaşık 25 dakika, ya da üstü iyice kızarana kadar pişirin.
Not: Tarifte kuru maya var ama 40 Fırın Ekmek'in sitesinde kuru maya-yaş maya karşılıkları, ne kadar una ne kadar maya kullanılması gerektiği gibi bir sürü bilgi mevcut. Ben ekmeğimi oradaki bilgilere ve takıldığım birkaç yerle ilgili Tuğba Hanıma gönderdiğim maile verdiği detaylı cevaptaki bilgilere göre yaş maya ile yaptım. Siz de öyle yapabilirsiniz.

Diğer ev yapımı ekmekler:
-Yaş mayalı beyaz ekmek

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails