26 Kasım 2009 Perşembe

Temiz Pasta ! :)


    Çok şükür vizelerim dün bitti. Yaşın ilerlemesinden midir bilemiyorum ders çalışmak gittikçe daha boğucu gelmeye başlıyor. Bloga yazmak için veya birisinin sorusu üzerine bir konuyu saatlerce bıkmadan araştırıp bütün kaynakları okuyabiliyorum, ancak bu bilgilerden sınav olacağını bilerek çalışma zorunluluğu işleri değiştiriyor :) Yazacaklarımda bazı konuları öne aldım yeniden listeler yaptım ancak şimdi de herkes gibi tatlı bayram telaşı içerisindeyiz. Yoğunluk sona erdiğinde ilk olarak çok iyi bir yemek blogu yazarı olan Hatice Hanımın değindiği konularla ilgili yazılarımı toparlamaya çalışacağım.
  Şimdilik, yarın Kurban bayramı ve doğum günüm olması münasebetiyle, aslında uzun zaman önce yapmış olmama rağmen karşınıza bu pasta ile çıkmak istedim :)
   Ben paketlenmiş hiç bir gıdayı tüketmiyorum, bunlara puding tozları, krem şanti, pasta dolgu kremaları, hazır pasta tabanları, tart jölesi de dahil. Bu pasta da bu saydıklarımdan hiçbirini içermiyor. Peki bunların hiçbirini kullanmadan bu pastayı nasıl yaptım? :) İlk olarak hazır gıda tüketmeme kararı aldığım dönemde, bir tatlı düşkünü olan ben, ancak kendim yaparsam içime sinen tatlı birşeyler yiyebileceğimi anladığımda başladım katkısız pasta yapmanın yollarını aramaya. Bir sürü yemek kitabı ve sayısız yemek blogu okudum. 2 senede çok fazla sayıda tatlı ve özellikle pasta denemem oldu. Sonunda katkısız tertemiz olduğu kadar göze hitap eden iştah kabartan şeyler yapmanın da mümkün olduğunu kendimce kanıtlamış oldum. Bu blogda paylaşmak istediklerimin arasında, katkılı ürünlerin yerine evde geliştirdiğim alternatifleri koyarak uyguladığım tarifleri sizlerle paylaşmak da var, ve tabiki sizlerle fikir alışverişinde bulunmak.
  Hepinize sağlıklı, mutlu, sevdiklerinizle birlikte geçireceğiniz güzel bir bayram diliyorum. Kavurma ve tatlılara mesafeli durmayı unutmayın :)
  Bu pastamı ilk blog etkinliğim olan 48. Porselen demlik çay saati etkinliklerine gönderiyorum, ev sahibesi: sevgili Elzemhobby
  Pastanın yapılışına gelince;
  Pastanın kekini Emine Beder'in klasik pandispanya tarifiyle yaptım.
  1 yumurtaya 1 Türk kahvesi fincanı un ve 1 Türk kahvesi fincanı toz şeker ölçüsünü esas alarak,
  3 yumurta
  3 fincan şeker
  3 fincan un
  1 paket kabartma tozu
  1 paket vanilya
   Fırın 175 dereceye ayarlanıp kek kalıbının sadece tabanı yağlanıp unlanır (ya da sadece pişirme kağıdı serilir) bunun amacı pasta yapacağımız için kekin ortasının fazla kabarmamasıdır (püf noktası için Yeşim ablaya teşekkürler). Un ve kabartma tozu bir kapta aynı yerde elenir. Yumurtayla şeker krema haline gelene kadar yüksek hızda iyice çırpılıp hız düşürülür ve vanilya ve elenmiş un karışımı yavaşça eklenir, un topakları görünmeyinceye kadar yavaşça karıştırılıp daha fazla karıştırmadan bırakılır. Kek hamuru kalıba dökülüp fırına verilir. İlk 20 dakika fırının kapağını açmayıp daha sonra bıçak veya kürdanla içinin pişip pişmediği kontrol edilir ve fırından alınır. Biraz soğuyunca kalıptan çıkarılıp fırın ızgara teli üzerinde soğutulursa daha iyi olur. Soğuduktan sonra kek ikiye bölünür.


   Pastanın ara kreması: Yine Emine Beder'in tarifi olan, favori krema tarifimi kullandım. Neredeyse tüm pastalarda sadece bunu kullanıyorum, pastaya göre bazen kakao, limon kabuğu, portakal kabuğu ekleyerek uyguluyorum hepsinde harika oluyor.
  Yarım litre süt (2-2,5 su bardağı)
  2 yemek kaşığı un (tepeleme)
  1 yemek kaşığı nişasta
  yarım su bardağı şeker
  2 paket vanilya
  50 gram tereyağı (1 yemek kaşığı) (oda sıcaklığında)
  Tencereye un, nişasta, şeker konulup yavaş yavaş süt eklenip topaklar kaybolana kadar çırpılır, tencere ocak üstüne alınır. Göz göz olana kadar karıştırarak pişirilir. ateşten alıp iyice soğutulur. Soğuyunca tereyağı ve  vanilyalar eklenip mikserin en yüksek hızında iyice çırpılır ve kremamız hazır. Kıvamı, kokusu ve tadı müthiş bir krema oluyor.
  Pastanın üst kreması: Uzun süre krem şanti yerine ne kullanabilirim diye araştırdıktan sonra mereng (beze) hamurunun pasta üst süslemesinde de kullanıldığını öğrendim. Ve mereng hamuru görünüm itibariyle krem şantiyi aratmıyor, hatta daha parlak bir görüntüsü oluyor. Tadının kullanılan pudra şekerine göre değiştiğini zaman içerisinde gördüm. Siz de deneyerek en güzel olanını bulabilirsiniz. Mereng hamurunun yapılışı çok basit, orta boy bir pastanın dışını kaplamak ve süslemek için,
 2 yumurta akı
 1 fiske tuz
 2-3 damla limon suyu
 1,5 su bardağı kadar pudra şekeri yeterli oluyor. Yalnız yumurta aklarına iğne ucu kadar dahi sarısından karışmamasına çok dikkat edin. Ve kabınızla mikserlerinizin ucu tamamen temiz ve kuru olmalı, aksi halde yumurta akları köpürmüyor. 2 yumurtanın akını derin bir karıştırma kabına alıp 1 fiske tuz ile çırpmaya başlıyoruz. Biraz sabretmeniz gerek, hemen katılaşmıyor. Beyazlaşıp köpükleşmeye başlayınca kaşık kaşık pudra şekerini eklemeye başlıyoruz. Şekeri ekledikçe hamurun katılaşıp sivri sivri uçlar vermeye başladığını göreceksiniz, o zaman ideal kıvama gelmiş demektir. Son bir kaşık şekerimizi eklemeden önce 2-3 damla limon suyunu da ekliyoruz. Siz yine de kıvamını ve tadını istediğiniz kadar şeker ekleyerek ayarlayabilirsiniz. İşlemleri tamamladıktan sonra kremamızı hemen buzdolabına alıyoruz. Biraz soğuduktan sonra sürülmesi daha iyi oluyor. Süsleme torbası ile şekiller yapmak istediğinizde ise dondurucu bölümünde bekletmeniz daha iyi olur.
-Krem şanti yerine kullanabileceğiniz bir diğer alternatif burada.
  Pastanın hazırlanışı: İkiye kesmiş olduğumuz kekimizin üstünün düz durması için öncelikle üst parçayı alıp tabağımıza koyuyoruz. Yarım bardak kadar sütle kenarlarını daha fazla olacak şekilde ıslatıyoruz. Alt parçayı fazla ıslatmamaya özen gösterelim çünkü üst parçadan akan sütler de alttaki keki ıslatacaktır. Sonra ara kremamızı sürüyoruz, istediğimiz meyvelerden serpiştiriyoruz. Daha sonra kekin aslında alt parçası olan kısmı alıp üstüne koyuyoruz ve kremaya yapışması için hafifçe bastırıyoruz. Bu işlemleri pasta çemberinde ya da kelepçeli kalıbın çember kısmını kullanarak yapmak daha homojen dağılımı sağlıyor. Hatta üst parçayı da koyduktan sonra çember ile birlikte bir süre dolapta dinlendirmek daha iyi sonuç veriyor. Sonra üst parçayı da süt ile ıslatıyoruz. Çemberi çıkarıp dolapta beklemiş olan mereng hamurumuzu spatula ile her tarafına sürüyoruz. Üzerini dülediğimiz gibi süslüyoruz.
 Pastanın yan taraflarındaki hataları kapatmak için kivi ile süslemek harika bir fikir. Ben üzerinde de kivi kullandım. Ve kivilerin kararmaması için, evde hazırladığım tart jölemi kullandım, kesinlikle hayvan kemiklerinden yapılan jelatinlerden değil.
  Ev yapımı tart jölesinin tarifi ise şöyle:
  1 bardak suya yarım çay bardağı pudra şekeri ve 1 tatlı kaşığı nişasta ekleyip pişiriyoruz. Kıvamını ayarlamak için soğuk suda eritilmiş nişastayı yavaşça ekleyerek kontrol edebiliriz ya da koyu olursa ılık su ekleriz.
 Bunun yerine su ile seyreltilmiş kayısı reçeli veya bal da kullanabiliriz. Bir fırça ile hafifçe meyvelerin üzerine sürdüğümüzde kararmayacaklardır.
  İşte size tüm malzemeleri evde hazırlanmış tertemiz bir pasta :) Ben bu bileşenleri yapılışlarıyla bir araya getirmek için araştırarak çok vakit kaybettim, benim gibi hazır madde tüketmeme kararı almış olan arkadaşlar için bunların hepsinin bir arada bulunabileceği bir yer olsun istedim. Tüm çabam bu yöndedir, yoksa bir pasta ustası değilim :)
  Deneyeceklere afiyet olsun, yapımı ile ilgili sorularınız varsa lütfen not bırakın. Tekrar hepinize iyi bayramlar..:)
*Not: Kabartma tozu da bir katkı maddesi evet, önceleri ona da temkinli yaklaşıyordum ancak araştırmalarım neticesinde sakıncalı olmadığını anladım ve şimdi gönül rahatlığıyla kullanıyorum..
** Pudra şekeri toz şekerin inceltilmiş hali olduğu için ona da güveniyorum..
*** Mereng hamuruna krem tartar katılırsa katı formunu daha iyi koruyabileceği kaynaklarda yazıyor ancak krem tartarı henüz detaylı araştırmadığım için onu kullanmıyorum..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails