14 Kasım 2009 Cumartesi

Astımlıların Dikkatine

  Farmakoterapi dersimden notlarla sizlere astım hastalarının kriz riskini yükselten tetikleyici etkenlerden bahsetmek istiyorum. Burada tabiki astım tedavisi ile ilgili şeyler söylemeyeceğim, hekimlere danışarak en doğru bilgilere ulaşılabilir. Astımın birincil tedavisi non-farmakolojik tedavidir yani ilaç kullanma aşamasından önce hastalığı tetikleyen etkenlerin uzaklaştırılması ve hayatın buna göre düzenlenmesi esastır. Sadece hayat standardını yükseltme yönünde okuyucularımın fikri olması için, bu faktörlerden uzak durmalarını tavsiye edebilirim:
* Sigara. En yaygın olması sebebiyle en sık maruz kalınan etkendir ve böylece astım krizini tetikleyen en önemli faktör sigara dumanıdır. Astımlılar aktif ve pasif içicilikten kesinlikle uzak durmalıdır. Özellikle çocukluk çağında dumanla temas ile astıma yatkınlık oluşturabilen bir etkendir.
* Allerjenler. Ev tozu akarları,ev hayvanları, hamam böcekleri, küf mantarları, polenler allerjenlere örnek olarak verilebilir.
* İç ve dış ortam hava kirliliği. Astımlı hastanın yaşam kalitesini düşürür ve astım krizini tetikleyicidir. Soba, fırın yakıtları, kızarmış yağlar, oda spreyleri, boya ve ciladan kaynaklanan gazlar, irritan temizlik maddelerinin (tuz ruhu,çamaşır suyu gibi) buharları.
* Egzersiz, çok hızlı soluk alıp verme durumları (hiperventilasyon).
* Enfeksiyonlar. Üst solunum yolu enfeksiyonu gibi durumlar.
* Gıda katkı maddeleri. Allerjik özellikte olan gıda katkı maddeleri astımı tetikleyicidir.
* Duygusal faktörler. Duygusal değişimlere bağlı olarak vücutta hormon seviyelerinin değişmesi ve dolaylı olarak bronşların daralması.
* Gastroözefageal reflü hastalığı olanlar.
* Bazı ilaçlar. Aspirin ve diğer nonsteroid antienflamatuvarlar, Beta blokerler, Glokomda kullanılan kolinerjik göz damlaları ve ilaçlar, ACE İnhibitörü ilaçlar bronşlar üzerinde daralma yönünde etki yaparak krizi tetikleyebilir. Buna göre, Astım hastalarının kesinllikle doktoruna danışarak ilaç kullanması gerekmektedir. Aspirin dahi olsa kendi başına ilaç kullanılmamalıdır, ağrı kesici almak istenildiğinde eczacıya astım hastası olunduğu mutlaka söylenmelidir. 
Burada özellikle üzerinde durmak istediğim nokta buydu. İlacınızı sadece eczacıdan almalısınız, komşu-akraba tavsiyesi sonucu kontrolsüz olarak kullanılan ilaçlar hiç aklınıza gelmeyecek sonuçlarla size geri dönebilir. Ve eczacınızın size sorma yükümlülüğü olsa da, siz bir ilacı almadan önce daha önceden var olan rahatsızlıklarınızı bildirmelisiniz. Bir dönem açılmaya çalışılan "Drugstore" tipi marketlerin aslında nasıl büyük bir tehlike olduğunu böylece bir kez daha görmüş oluyoruz. Birşeyler kılıfına uydurulup bu marketlerin önü açılsa bile, sağlığınız için ilacınızı eczaneden almaktan lütfen vazgeçmeyin.
Tüm astım hastalarına buradan geçmiş olsun diyorum, keyifli kalın...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails