6 Şubat 2010 Cumartesi

Kübban Ekmek ve Kavurta (Trabzon Usulü Fasulye Turşusu Kavurması)

   Kaç zamandır sevgili Lavantin'de gördüğüm bu ekmekçikleri yapmak istiyordum, geçtiğimiz hafta sonu kuru fasulye yapmaya niyetlenince yanında kübban ekmek güzel gider diye düşündüm. Nasıl isabetli bir karar olduğunu kardeşlerimin önüne kuru fasulye ve sıcak kübban ekmekleri koyduğumda istekle yemelerinden anladım :) Aşırı derecede yemek seçici olan küçük kardeşim bile kaç tane bu ekmeklerden yemeğe bandırarak yedi bilmiyorum. Hatta fotoğraf çekmeme bile izin vermediler, alelacele bulanık birkaç fotoğraf ancak çekebildim en iyileri bunlardı :) Aşağıda, Trabzon-Uzungöl'den aldığımız benim çok sevdiğim ahşaptan kocaman ekmek teknesini ve kübban ekmek hamurunun mayalanma sonrasındaki halini görmektesiniz.

  Tarifin aslı, yapılış fotoğrafı ve Lavantin'in güzel yazısını okumak için sayfasını ziyaret etmenizi öneririm. Ben buraya tarifi Lavantin'in izniyle aynı şekilde kopyalıyorum:
Malzemeler:
  • 500 gr. un
  • 1 paket yaş maya
  • Tuz, su
Yapılışı:
  • Normal yumşaklıkta bir hamur yoğurun ve 30 dak. bekletin güzelce kabarsin.
  • Yumurta büyüklüğünde bezeler hazırlayın.
  • Bezeleri bir cm. kalınlığında açın ve bir bezin üzerine birbirine değmeyecek şekilde sıralayın.
  • 1,5 2 saat kadar üzerini örterek mayalandırdığınız ekmek hamurlarınızı 5-10 dak. önceden kızdırdığınız saca veya teflon tavaya koyun. Sac veya piza tavasında bir kaç taneyi aynı anda pişirebilirsiniz.( Teflon tavanın çok çabuk ısınabileceğini unutmayın, ben sac benzerleri için 5- 10 dak. önceden ısıtmanızı öneririm.)
  • Saca koyduğunuz ekmelerde ilk kabarma belirtileri olunca -bu çok çabuk olacaktır- hemen tersini çevirin. Böylece bir taraf kurumadan aynı derecede pişirmeniz mümkün olur.
  • Çevridiğiniz ekmeklerin şimdi yavaş yavaş kabarmaya başlaması gerek. Hamur yeterince bekleyip 1,5 2 cm. kalınlığa eriştikten sonra pişirmeye geçtiyseniz ve herhangi bir yerinde delik yoksa bir süre sonra mutlaka kabaracak ve içini sıcak buharla dolduracaktır. Bu buhar ekmeğin hem içini pişiriyor hem de ekmek arası yaparken kolaylıkla ortasını açmanızı sağlıyor.
  • Ekmekleriniz resimdeki gibi kabarınca, her iki tarafın da hafif kızarmasını bekleyin ve ekmekleri plastik torba içine koyduğunuz bezin arasına koyun ve ağzını bastırın.
  • Bütün ekmekler pişene kadar torbanın ağzının açık olmamasına dikkat edin. Sonrasında isterseniz sıcak sıcak, isterseniz bir kaç saat sonra afiyetle yiyin.
Ekmekleri kısık ısıda pişirirseniz kurur ve sert olur. Çok kızgın olunca da dışı yanar içi pişmez. Ben piza tavasının son ayarında pişiriyorum ama tavada yapılınca daha sıcak olacağını tahmin ediyorum. Buna dikkat edin.
  *Yine geçtiğimiz günlerde yaptığım kavurtayı bu ikilinin yanına koymayı uygun gördüm. Yöresel bir yemek olan fasulye turşusu kavurmasına "kavurta" denir. Her çeşit yemeğin yanında sıcak veya soğuk salata olarak kavurta yemeyi çok severiz. Yapılışı ise çok basit: Yapacağınız miktarda fasulye turşusundan birer avuç alarak ellerinizle suyunu iyice sıkıp kenara (süzgece olabilir) koyun. Tencerede biraz zeytinyağı kızdırıp soğan (ben kavurtada kırmızı soğanı çok severim) piyazlık doğrayıp ve biraz sarımsak ezip kavurun. Soğanlar pembeleşince suyu sıkılmış turşuları ekleyip kavurun. Sıcak veya soğuk olarak yiyin. Turşu da kavrulur muymuş hiç diyebilirsiniz ama bir kere deneyin vazgeçemeyeceksiniz :)
  *Kavurtayı turşu olmadığı zamanlarda fasulyeyi haşlayıp suyunu sıkıp aynı şekilde kavurarak da yapmak mümkün. Bu şekliyle de çok sevilir yalnız iki çeşitte dikkat etmeniz gereken önemli nokta tuzdur. Turşu kavurması zaten tuzlu olduğu için fazladan tuz istemez ancak haşlama fasulyeye mutlaka uygun miktarda tuz koymalısınız.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails