8 Kasım 2009 Pazar

Evde Ekmek Var! -Yaş Mayalı Beyaz Ekmek-

 
 Hazır olarak tüketmek istemediğim gıdaların arasında ekmek de var. Katkı maddelerinden başka fırınların hijyen şartlarına uygun olup olmadığını bilememek şüphesi de bu isteğimi haklı kılan hususlardan. Gerçi unlara katılan beyazlatıcılar vesaireler de var ama bu kadar derine inince işim çok zorlaşıyor, bazı şeyleri uygun olan formunu bulana kadar göz ardı etmek durumunda kalıyorum. Unlarla ilgili de bir araştırmam olacak, uygun bir zamanda ekolojik pazara gidip organik un temin etmem ve denemem lazım. Un üreticilerine göndereceğim mailleri de sayfamda yayınlayacağım.
 Önceleri hazır ekmeğe mecburmuşum, bunun alternatifi yokmuş gibi hayıflana hayıflana "mecburen" yerdim fırın ekmeğini. Sonra bir gün dedim, neden ben de evde ekmek yapamayayım ki?! Ve kolları sıvadım :) Önce bu işin ustalarından iyi ekmek tarifleri bulmak lazımdı. İnternette bununla ilgili araştırma yaparken 40 Fırın Ekmek Kitabı'nı buldum ve bir hazine sandığı bulmuşçasına sevindim! Tuba Hanım o kadar güzel anlatmış ki tariflerini, başarısız olmak mümkün değil. Üstelik mayalarla ilgili birkaç soru sorduğum maillerime verdiği içten ve detaylı cevaplarıyla da gönlümü fethetmiş durumda kendisi :) Bu siteye rastlamak ekmek yapma hevesimi de perçinledi ve daha sonra birkaç denemem daha oldu. Yani artık Handenur ekmek işine de el attı :) Yalnız zamanı çok değerli olan benim gibi okuyan veya çalışan kişiler için bir ekmek yapma makinesi şart. Uzun zamandır da ekmek makinesi modellerini araştırıyorum, aslında bir tanesinde karar kıldım ama annem mutfakta yer kaplayacağı düşüncesiyle bana engel olmaya çalışıyor. Ama eninde sonunda benim galip gelip o makineye kavuşacağımı ikimiz de biliyoruz :)
Bu ekmeğin tarifi de 40 Fırın Ekmek Kitabı'ndan. İçinde ekstra tatlandırıcı malzeme olmayan sade bir ekmek yapmak isteyenler için çok uygun. Ben makinem olmadığı için tüm işlemleri elde yaptım. Tarifi aynen aktarıyorum:
 Yaş Mayalı Beyaz Ekmek


Malzemeler:

4 bardak beyaz un
1½ tatlı kaşığı şeker
1 tatlı kaşığı tuz
1/3 küp (15 gram) yaş maya
 bardak süt, ısıtılıp parmak dayanana kadar ılıtılmış
1 bardak su, ılık
yemek kaşığı tereyağı, yumuşatılmş (veya sıvıyağ)
orta boy somun
Elde Yapılışı: 
1.Orta boy cam bir kabın içine yaş mayayı, sütü ve şekeri alıp tahta bir kaşıkla ezin. Üzerine streçfilm kaplayarak ılık bir yerde veya kalorifer üzerinde 10-15 dakika bekletin. Bu sürede mayanızın kabararak üzerinde köpüklerin oluşması gerekir. Eğer bunlar olmamışsa, mayanız çalışmamış olduğundan ekmek yapmak için yenisini hazırlamak gereklidir.
2.Eğer elle yapıyorsanız unu, tuzu ve tereyağını geniş bir kapta karıştırın. Suyu ve çalıştırılmış mayayı karışıma ilave edip 7-8 dakika kadar yoğurun. Hamurunuz oldukça yumuşak olacak ve şekil vermesi kolay olacaktır.
3.Eğer mikser ile yapıyorsanız, mikserinize hamur yoğurma aparatını taktıktan sonra unu, tuzu ve tereyağını mikser kabına alın. Suyu ve çalıştırılmış mayayı karışıma ilave edip 3-4 dakika kadar yoğurun. Hamurunuz oldukça yumuşak olacak ve şekil vermesi kolay olacaktır.
4.Hamurunuzu ağzı kapalı bir kaba alıp evinizin ılık bir köşesinde 1 saat mayalanmaya bırakın.
5.Hazırladığınız hamuru 5 dakika yoğurun, ikiye ayırı20 cm uzunluğunda iki rulo haline getirin. Aralarında 10-15 cm boşluk kalacak şekilde iyice unlanmış tepsiye yerleştirin.  
6.Tepsinin üzerini streçfilm ile kaplayıp 1 saat ılık bir yerde bekletip tekrar mayalanmasını sağlayın.  
7.Mayalanan ekmeğin üzerine çok keskin bir bıçak yardımıyla verev olarak 4-5 çizik atın.
8.Önceden ısıtılmış 220 derece fırında yaklaşık 25 dakika, ya da üstü iyice kızarana kadar pişirin.
Makinede yapılışı için lütfen asıl tarifi tıklayın.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails